Automatisch espressomachine- Barista TS Smart®
Algemene informatie
De maalgraad werd voor de levering optimaal ingesteld. Wij raden aan de maalgraad ten vroegste na 100 koppen bij te regelen. Stap 1: Om de maalgraad te verstellen, opent u het deksel aan de rechterzijde en bereidt u een willekeurige drank. Stap 2: Verplaats de greep van de maalgraadverstelling terwijl het maalwerk draait: naar voren voor een fijnere maling of naar achteren voor een grovere maling. Stap 3: Sluit het deksel als u klaar bent.
Melitta verleent 2 jaar fabrieksgarantie.
Bij uw de Barista worden voor iedere koffiesterkte ongeveer de volgende hoeveelheden koffie gemalen: 1 boon 7 g; 2 bonen 9 g; 3 bonen 11 g; 4 bonen 13 g
Je kunt warme melk tappen door de knop voor melkschuim langer ingedrukt te houden.
Via het menu kunt u de recepten ook individueel wijzigen en opslaan onder de knoppen of de My Coffee-profielen (zie 'Receptinstellingen permanent wijzigen' in de bedieningshandleiding).
Hoewel onze app is geoptimaliseerd voor smartphones, is deze over het algemeen compatibel met tablets en functioneel. Om de app op een iPad te installeren, moet het filter in de app store worden gewijzigd van 'Alleen iPad-apps' naar 'Alleen iPhone-apps'. Dan is de Melitta® Connect-app op de iPad te vinden en te installeren. Download de app voor tablet of smartphone in de Google Play Store of de Apple App Store.
Ja. Het apparaat wordt geleverd met het melkreservoir aan de rechterkant. Stap 1: Om het melkreservoir te verplaatsen naar de linkerkant, neemt u de melkslang uit de uitloop en schuift u deze naar onderen. Stap 2: Ontgrendel het melkreservoir en trek dit naar onderen. Stap 3: Trek de melkuitgifte naar boven, draai deze 180° en plaats ze terug. Stap 4: Ga in de omgekeerde richting en volgorde te werk om het melkreservoir weer aan de andere kant te plaatsen.
Het linker compartiment is bedoeld voor espressobonen (donker gebrande bonen), het rechter compartiment voor café crème beans (licht gebrande bonen). De toewijzing van de bonencompartimenten aan de recepten kan echter ook handmatig worden gewijzigd of de automatische Bean Select kan volledig worden gedeactiveerd.
Ga eerst na of u de Melitta® Connect app op uw smartphone kunt gebruiken. Voor de installatie is 50MB (Android) of 70MB (iOS) vrije schijfruimte vereist. Download de app voor tablet of smartphone in de Google Play Store of de Apple App Store.
Verwijder het rechterzijpaneel. U ziet het typenummer en het servicenummer op de sticker bij de zetgroep.
De grijze kleur is te wijten aan de actieve koolstof die uit de machine wordt gespoeld wanneer de waterfilter in de machine wordt geplaatst. Dit is volkomen normaal en onschadelijk voor de gezondheid.
Omdat er maar één wateruitloop aanwezig is, kan er maar één kopje americano of long black gemaakt worden.
Het delen van uw locatie is voor Android een systeemvereiste om Bluetooth te kunnen gebruiken. Naast toestemmingmoet de locatiemodus in uw Android instellingen ingeschakeld zijn. Ook als de locatiemodus ingeschakeld is, zal de app geen locatiegegevens registreren of bewaren. Download de app voor tablet of smartphone in de Google Play Store of de Apple App Store.
In totaal kunnen er 21 verschillende koffievarianten worden bereid. In totaal kunnen er 21 verschillende koffievarianten worden bereid. Hier is een lijst met de recepten: espresso, ristretto, lungo, espresso doppio, ristretto doppio, café crème, café crème doppio, americano, americano extra shot, lang zwart, rood oog, zwart oog, dood oog, cappuccino, espresso macchiato, cafè latte, café au lait, flat white, latte macchiato, latte macchiato extra shot, latte macchiato triple shot, warme melk en melkschuim.
Bij levering worden de recepten opgeslagen in de "My Coffee"-profielen 1 tot 8. Een overzicht van de toewijzing van de recepten aan de profielen vindt u op het inlegvel in uw welkomstpakket of hier. Om een recept op te roepen, drukt u meerdere keren op de knop "Mijn koffie" om het bijbehorende profiel "Mijn koffie" te selecteren en drukt u vervolgens op de direct-toets voor de gewenste drank.
De recepten kunnen ook afzonderlijk in het menu worden gewijzigd en in de direct-toetsen of "Mijn koffie"-profielen worden opgeslagen (zie "Drankinstellingen permanent wijzigen" in de gebruiksaanwijzing).
De Barista TS Smart heeft 21 voorgeprogrammeerde recepten, de Barista T Smart heeft er 18. De Barista TS Smart heeft 8 persoonlijke profielen, de Barista T Smart heeft er 4.De Barista TS Smart heeft rvs in de melkcontainer, een LED-verlichte uitloop en een automatische Bean Select.
Nee, was het lekbakje en de residubak af met een zachte, vochtige doek en een normaal afwasmiddel. De zetgroep maakt u schoon onder stromend water. Alleen het kunststof melkkannetje (indien geleverd, afhankelijk van het model), zonder deksel en buisje, mag gereinigd worden in de vaatwasmachine.
Ja, deze wordt meegeleverd. Je kunt het -als gewenst- daarna opnieuw verkrijgen via de retailers die Melitta verkopen
De maalfijnheid is voor levering optimaal ingesteld. We raden aan om de maalfijnheid pas aan te passen als er ten minste 100 kopjes koffie zijn afgegeven.
Om de maalgraad aan te passen, opent u het deksel aan de rechterkant en bereidt u eventuele koffiedranken. Verplaats de hendel voor het instellen van de maalfijnheid naar voren terwijl de molen draait om een fijnere maalfijnheid in te stellen of naar achteren om een grovere maalfijnheid in te stellen. Houd er rekening mee dat de maalfijnheid alleen kan worden aangepast als de molen draait, omdat de molen anders beschadigd kan raken. Sluit vervolgens het deksel weer.
Dit gebeurt soms, maar is niet schadelijk. De koffie komt er niet mee in aanraking.
Problemen oplossen
De koffiebonen mogen niet in de molen vallen. Dit kan te wijten zijn aan koffiebonen die te vettig zijn. Veeg het bonenreservoir schoon met een licht vochtige doek en een mild, normaal afwasmiddel. Tik indien nodig lichtjes op het bonenreservoir.
Mogelijk vallen de bonen niet in het maalwerk. Dit kan zich voordoen als de bonen te olierijk zijn. Stap 1: Schep de bonencontainer zo veel mogelijk leeg. Stap 2: Zet de stofzuigslang meteen platte zuigmond erop, om zo de eventuele blokkade te verwijderen. Stap 3: Maak de bonencontainer schoon met een goed uitgewrongen doek (let op: er mag geen water in het maalwerk komen!) met een klein beetje afwasmiddel. Stap 4: Daarna kunt u de bonencontainer weer vullen. Opgelet: Verwijder altijd de watertank om water bij te vullen onder de kraan en NIET met een fles of waterkan zonder de watertank uit het toestel te halen! Het risico bestaat dat er kleine waterspatjes in de bonencontainer komen, wat kan leiden tot een geblokkeerde molen.
Mogelijk vallen de bonen niet in het maalwerk. Dit kan zich voordoen als de bonen te olierijk zijn. Stap 1: Schep de bonencontainer zo veel mogelijk leeg. Stap 2: Zet de stofzuigslang meteen platte zuigmond erop, om zo de eventuele blokkade te verwijderen. Stap 3: Maak de bonencontainer schoon met een goed uitgewrongen doek (let op: er mag geen water in het maalwerk komen!) met een klein beetje afwasmiddel. Stap 4: Daarna kunt u de bonencontainer weer vullen. Opgelet: Verwijder altijd de watertank om water bij te vullen onder de kraan en NIET met een fles of waterkan zonder de watertank uit het toestel te halen! Het risico bestaat dat er kleine waterspatjes in de bonencontainer komen, wat kan leiden tot een geblokkeerde molen. Blijft de melding op het display, reinig dan de zetgroep. De zetgroep reinigt u onder stromend water. U kunt de zetgroep ook een kwartier in een bak of gootsteen met warm water leggen, zodat koffieresten achter het zeefje weggespoeld worden. Het zeefje in de ring onder de watertank kan ook verstopt zijn. Maak deze ring droog en schoon met keukenpapier. U kunt de ring ook even uitzuigen met de stofzuiger.
Een boontje zit vast in het compartiment. Neem contact op met de Aftersales service.
Als Auto Bean Select is gedeactiveerd, worden beide koffiebonencompartimenten behandeld als één groot koffiebonencompartiment. Het bonencompartiment wordt alleen vervangen als een van de bonenkamers leeg is. Dit heeft alleen zin als in beide bonenkamers dezelfde koffiesoort wordt gebruikt. Als er verschillende soorten koffiebonen worden gebruikt, moet de Auto Bean Select worden geactiveerd. Het bonencompartiment kan dan voor elk recept worden gewijzigd.
De MyCoffee-functie kan ook worden gebruikt om het type koffie voor individuele gebruikers te personaliseren:
Gebruiker 1: Koffie met bonencompartiment 1
Gebruiker 2: Koffie met bonencompartiment 2
Schakel het apparaat uit en weer in. Als het display blijft verschijnen, neem dan contact op met de hotline
Het koffiebonencompartiment voor het recept is leeg. Gelieve de koffiebonen bij te vullen.
Als alternatief kunt u ook de gebruikte koffieboonsoort één keer wijzigen via het bedieningspaneel. De toewijzing van de bonencompartimenten aan de recepten kan echter ook handmatig worden gewijzigd of de automatische Bean Select kan volledig worden gedeactiveerd (zie hoofdstuk "Basisinstellingen wijzigen" in de gebruiksaanwijzing).
Een boontje zit vast in het compartiment. Neem contact op met de Aftersales service.
Dit elleboogpijpje kunt u bij bestellen bij www.directrepair.be. U gebruikt een Torx sleutel 10. Stap 1: Het vervangen doet u door de RVS schroef te verwijderen. Stap 2: Klap het binnenwerk naar voren. Stap 3: Aan zijkant van de zetgroep ziet u een slangetje naar links afbuigen. Daaronder ziet u een bruin plaatje met beugel en daaronder zit een cilinder met ‘POM’ erop. Die kunt u een paar millimeter naar rechts schuiven. Stap 4: Dan ontgrendelt de hendel en kunt u de hendel naar beneden draaien. Stap 5: U draait het bruine kunststof deel naar voren, waardoor het elleboogje op de achterkant in een andere positie komt. Stap 6: U ziet dan de schroef. Deze draait u los en het restant van het elleboogje trekt u er uit. Hier zit waarschijnlijk ook een rood ringetje omheen. Stap 7: Het nieuwe elleboogje heeft een ronde uitgang en een uitgang met een ‘streepje’. De kant met de ronde uitgang duwt u in het ronde gat en dan kan de RVS schroef weer teruggedraaid worden. Stap 8: De hendel moet eerst weer terug naar boven, voor u het opnieuw in het toestel kunt plaatsen.
De symbolen op het display zijn niet goed zichtbaar en vallen soms weg. Dit is een technisch defect. Neem contact op met onze Aftersales service.
Suggestie 1: De melkeenheid in de uitloop zit mogelijk verstopt met melkresten.
Stap 1: Verwijder de melkeenheid en reinig deze onder stromend water. U kunt de melkeenheid ook gewoon afwassen. Let speciaal op het volgende onderdeel nr 42 (toevoegen tekening melkunit uit manual)
Stap 2: Voer het 'Intensive Cleaning'-programma (reinigingsprogramma voor het melksysteem) uit volgens de gebruiksaanwijzing.
Stap 3: Voer telkens als je melk gebruikt het snelle en hygiënische 'Easy Cleaning'-programma uit door 'Easy Cleaning' op het display tweemaal te bevestigen met de draaiknop. Het 'Easy Cleaning'-programma verhindert dat er melkresten achterblijven in het melkslangetje en zorgt ervoor dat de melkeenheid altijd hygiënisch blijft.
Suggestie 2: Voer het ontkalkingsprogramma uit.
Suggestie 3: Verwijder het zwarte dopje aan het uiteinde van het slangetje en hang het slangetje (zonder dopje) rechtstreeks in het melkpak of beker.
Suggestie 4: Knip een stukje van het uiteinde van de slang af. U kunt overwegen om een nieuw melkslangetje te bestellen.
Suggestie 5: Vervang het waterfilter.
Er is mogelijk een blokkade tussen de bonencontainer en het maalwerk, waardoor de bonen niet goed omlaag kunnen vallen.
Stap 1: Schep de bonencontainer zo veel mogelijk leeg.
Stap 2: Controleer of er geen koffiegruis onder het tussenschotje van de beide bonencontainers zit.
Stap 3: Zet de stofzuigslang met een platte zuigmond erop, om zo de eventuele blokkade te verwijderen.
Stap 4: Maak de bonencontainer schoon met een goed uitgewrongen doek (let op: er mag geen water in het maalwerk komen!) met een klein beetje afwasmiddel.
Stap 5: Daarna kunt u de bonencontainer weer vullen.
Opgelet: verwijder altijd de watertank om water bij te vullen onder de kraan en NIET met een fles of waterkan zonder de watertank uit het toestel te halen! Het risico bestaat dat er kleine waterspatjes in de bonencontainer komen, wat kan leiden tot een geblokkeerde molen.
Suggestie 1: Het is mogelijk dat de koffiebonen niet in de molen vallen. Te vettige bonen zijn een mogelijke oorzaak. Reinig het bonenreservoir met een vochtige doek en een normaal, mild afwasmiddel. Zorg ervoor dat er geen vloeistof in de molen terechtkomt. Klop indien nodig lichtjes tegen het bonenreservoir.Suggestie 2: De instelling van de molen is mogelijk te grof. Stel de molen tijdens het malen in op een fijnere stand.Suggestie 3: Probeer een ander soort koffie.
Er is mogelijk een blokkade tussen de bonencontainer en het maalwerk, waardoor de bonen niet goed omlaag kunnen vallen.
Stap 1: Schep de bonencontainer zo veel mogelijk leeg.
Stap 2: Controleer of er geen koffiegruis onder het tussenschotje van de beide bonencontainers zit.
Stap 3: Zet de stofzuigslang met een platte zuigmond erop, om zo de eventuele blokkade te verwijderen.
Stap 4: Maak de bonencontainer schoon met een goed uitgewrongen doek (let op: er mag geen water in het maalwerk komen!) met een klein beetje afwasmiddel.
Stap 5: Daarna kunt u de bonencontainer weer vullen.
Opgelet: verwijder altijd de watertank om water bij te vullen onder de kraan en NIET met een fles of waterkan zonder de watertank uit het toestel te halen! Het risico bestaat dat er kleine waterspatjes in de bonencontainer komen, wat kan leiden tot een geblokkeerde molen.
Suggestie 1: De koffiesterkte is mogelijk te hoog ingesteld. Verminder de koffiesterkte of verhoog de hoeveelheid water.Suggestie 2: De maalgraad is mogelijk te fijn. Stel de molen tijdens het malen in op een grovere stand.Suggestie 3: Probeer een ander soort koffie.
Suggestie 1: Er zijn mogelijk koffieresten zoals koffieolie achtergebleven in de zetgroep. Reinig de zetgroep met stromend water. Kijk goed of er geen koffieresten op de zeef zitten. Voer indien nodig het reinigingsprogramma uit.Suggestie 2: De machine moet mogelijk worden ontkalkt. Ontkalk de machine met het geïntegreerde ontkalkingsprogramma. Gebruik Melitta® AntiCALC ontkalkingsmiddel. Dit middel is perfect geschikt voor uw machine en verwijdert voorzichtig en grondig alle kalkaanslag.Suggestie 3: De instelling van de molen is mogelijk te fijn. Stel de molen tijdens het malen in op een grovere stand.Suggestie 4: Probeer een ander soort koffie.
Suggestie 1: U spoelt de zetgroep goed schoon of u legt de zetgroep een kwartier in een bak of gootsteen met warm water. Suggestie 2: Maakt het zeefje van de zetgroep ook goed schoon. Suggestie 3: Maak de uitloop schoon met een ragertje
Controleer de standaardinstellingen in het hoofdmenu. De temperatuur voor koffie moet worden ingesteld op hoog. U kunt ook de hoeveelheid melk verlagen of instellen op nul en de hoeveelheid melkschuim verhogen. Melkschuim is doorgaans warmer. Met deze instellingen zou uw koffie de gewenste temperatuur moeten bereiken.
Suggestie 1: Controleer de watertank. Bestel een nieuwe watertank als er water uit de watertank lekt. Suggestie 2: Het zeefje in de adaptie (ring) onder de watertank kan verstopt zijn. Maak deze ring droog en schoon met keukenpapier. U kunt de ring ook even uitzuigen met de stofzuiger.
Suggestie 1: Controleer of het slangetje van het melkreservoir correct verbonden is met het deksel.Suggestie 2: Controleer of de melkslang correct verbonden is met de uitloop en/of het melkreservoir.
Om de expert- en apparaatinstellingen te aanvaarden, moet u deze actief opslaan nadat u ze hebt gewijzigd (door te drukken op 'Toepassen/Opslaan'). Hiervoor moet u mogelijk naar omlaag scrollen.
Mogelijk bevindt er zich een vreemd voorwerp in het maalwerk. Neem contact op met onze Aftersales service.
De magneet op het deksel van de vulkoker is mogelijk losgekomen. Controleer of de magneetin de vulkoker, zetgroep of het bakje voor koffieresidu is gevallen. Als u de magneet hebt gevonden, plaats deze dan terug in het deksel van de vulkoker. Is het magneetje kwijtgeraakt, dan kunt u een nieuw deksel bestellen via www.directrepair.be
Als u een probleem heeft met de Melitta® Connect app, installeer dan de meest recente versie van de app. Als u daarna nog steeds problemen ondervindt, neem dan contact op met de klantenservice. Vermeld de volgende informatie wanneer u het probleem beschrijft:-Serienummer van uw volautomatische espressomachine- Softwareversie van uw volautomatische espressomachine (menu: Instellingen > Softwareversie)' - Fabrikant, model en besturingssysteem van uw smartphone- App-versie (terug te vinden in de juridische informatie van de app) - Stapsgewijze beschrijving van hoe het probleem is opgetreden (indien nodig met afbeeldingen)Download de app voor tablet of smartphone in de Google Play Store of de Apple App Store.
Als de machine nieuw is, hoeft u zich om dergelijke geluiden geen zorgen te maken wanneer de machine de eerste keren wordt gebruikt of gespoeld. De geluiden zullen na een tijdje verdwijnen.
Zorg er eerst voor dat uw smartphone en volautomatische espressomachine niet verbonden zijn met een ander apparaat. De Bluetooth-verbinding moet via de app worden gemaakt, niet via de apparaatinstellingen van de smartphone. Als u de smartphone al via de apparaatinstellingen heeft verbonden, moet u eerst deze koppeling verwijderen en daarna een verbinding tot stand brengen via de app.Om uw smartphone en volautomatische espressomachine te verbinden, moet u deze eerst aan elkaar koppelen (initiële verbinding). Stap 1: Schakel Bluetooth in op uw smartphone en zorg ervoor dat u verbonden bent met het internet. Stap 2: Ga in het menu van jouw espressomachine naar Bluetooth > Verbinden om een Bluetooth-verbinding tot stand te brengen (teller telt 60 seconden af). Stap 3: Zoek in de app onder 'Verbinding met het apparaat' naar uw volautomatische espressomachine (serienummer) en selecteer deze.Na deze eenmalige koppeling kunt u de verbinding met je volautomatische espressomachine gewoon inschakelen in de app. Stap 1: Om dat te doen, zoekt u in de app onder 'Verbinding met het apparaat' gewoon naar uw volautomatische espressomachine (serienummer) en selecteer u deze. Stap 2: De smartphone moet zich in het ontvangstgebied bevinden (ongeveer 5 tot 10 meter) en Bluetooth moet zijn geactiveerd. Stap 3: Als u problemen ondervindt met de verbinding, verwijder dan alle bestaande verbindingen onder Instellingen > Bluetooth > Resetten naar fabrieksinstellingen in het menu van uw Barista Smart®. Stap 4: Verwijder indien nodig in uw smartphone de koppeling met je volautomatische espressomachine door onder Instellingen > Bluetooth > Barista (serienummer) de verbinding te annuleren/verwijderen.Stap 5: Vervolgens kan u een nieuwe verbinding tot stand brengen.Download de app voor tablet of smartphone in de Google Play Store of de Apple App Store.
Verwijder als nodig eerst het waterfilter uit de watertank. Druk op de MENU/OK knop. Er volgt een spoeling in de lekbak en daarna is het toestel weer klaar voor gebruik.
Stap 1: Haal de zetgroep uit het toestel en zet het toestel aan. Stap 2: Wanneer op het display ‘zetgroep plaatsen’ verschijnt, drukt u op de knoppen My en aan/uit. De aandrijfas gaat draaien. Stap 3: Wanneer het geluid stopt, verschijnt de melding ‘zetgroep plaatsen’ opnieuw. Stap 4: Plaats de zetgroep en vergrendel deze. Stap 5: Als de melding ‘systeemfout 8’ blijft verschijnen, kan het probleem opnieuw met de aandrijfas te maken hebben. Neem contact met de Aftersales Service op.
Suggestie 1: Zorg ervoor dat het waterreservoir goed is vastgeklikt in de houder achteraan de machine. Suggestie 2: Het zeefje in de adaptie (ring) onder de watertank kan verstopt zijn. Maak deze ring droog en schoon met keukenpapier. U kunt de ring ook even uitzuigen met de stofzuiger.
U kunt de Melitta® Connect app gebruiken op alle Android-smartphones met Android 4.3 of hoger en alle Apple-apparaten vanaf iPhone 5s met iOS 10 of hoger. Download de app voor tablet of smartphone in de Google Play Store of de Apple App Store.
Als de functie Auto-Bean-Select uitgeschakeld is, worden beide bonenvakken als één groot vak beschouwd. Er wordt pas van bonenvak veranderd wanneer een van de vakken leeg is. Dat is alleen zinvol als beide bonenvakken dezelfde soort koffiebonen bevatten. Suggestie 1: Als u verschillende koffiebonen gebruikt, moet u de functie Auto-Bean-Select inschakelen. U kunt dan voor elk recept veranderen van bonenvak. Suggestie 2: U kunt ook de functie 'MyCoffee' gebruiken om de koffie te personaliseren voor individuele gebruikers: Gebruiker 1: Koffie met bonen uit vak 1. Gebruiker 2: Koffie met bonen uit vak 2
De molen wordt bij elke bereiding leeg gemaakt, zodat er voor ieder kopje vers gemalen koffie gebruikt wordt. Wanneer u een bereiding met een andere bonensoort kiest, wordt voor de eerstvolgende kop al direct de juiste bonensoort gebruikt.
Het voor het recept vereiste bonenreservoir is leeg. Vul de bonen bij.
Bij elke koffiebereiding komt water in de lekbak en bij elke in- en uitschakeling wordt water via de uitloop en in de lekbak gespoeld. De leidingen worden hiermee steeds schoongespoeld. U kunt de automatische uitschakeling uitstellen, zodat er minder vaak wordt gespoeld.
Suggestie 1: Verplaats de maalgraad naar een andere maling.
Suggestie 2: Zet de koffiesterkte tijdelijk op hogere stand
Suggestie 3: Stel de automatische uitschakeling uit naar 8 uur, zodat het toestel minder spoelt.
Het gaatje in de machine, waar dit slangetje aansluit is verstopt. U kunt dit gaatje schoonmaken met een wattenstaafje.
Stap 1: Zet de hendel van de zetgroep omhoog.Stap 2: Onder de hendel, en boven de geleider waar deze hendel aan vastzit, ziet u een rond gat, met in de buitenring een kleine uitsparing en een puntje. Staat het puntje aan de rechterkant, dan kunt u de zetgroep (met kracht) uit het toestel trekken.Stap 3: Als het puntje niet aan de rechterkant staat, druk dan op de knop 'MY Recipes' met de aan/uit knop om de aandrijfas te resetten.
Accessoires
Onze accessoires zijn te koop bij alle gespecialiseerde elektrotechnische winkels die onze automatische espressomachines verkopen.
Reiniging en onderhoud
Met Easy Cleaning kunt u alle onderdelen van het melksysteem snel en hygiënisch reinigen met heet water en stoom nadat de dranken zijn afgegeven. Dit moet na elke keer dat er melk wordt afgegeven worden uitgevoerd of kan ook afzonderlijk via het menu worden gestart.
Houd de knop "menu / ok" minimaal 2 seconden ingedrukt zodat het display overschakelt naar het menu. Selecteer daar de menuoptie "Zorg". U kunt nu kiezen uit de verschillende programma's voor ontkalken of reinigen.
De zetgroep reinigt u onder stromend water. U kunt de zetgroep ook een kwartier in een bak of gootsteen met warm water leggen, zodat koffieresten achter het zeefje weggespoeld worden.
Schakel het apparaat uit. Reinig de buitenkant van het apparaat met een zachte, vochtige doek en normaal afwasmiddel. Gebruik geen schurende doeken, sponzen of reinigingsmiddelen.
De lekbak en de koffiedikbak kunnen ook worden gereinigd met een zachte, vochtige doek en afwasmiddel. We raden aan om een zachte, droge doek te gebruiken voor het schoonmaken van het bonenreservoir.
Display ontkalken
Deel 1: Bereid het ontkalken voor Stap 1: Schakel het koffiezetapparaat in. Stap 2: Druk hierna 3 seconden lang tegelijkertijd op de knop met 2 koffiekopjes en op de 'aan/uit' knop. Stap 3: Haal de lekbak en koffiedikbak uit het koffiezetapparaat en leeg deze. Plaats ze hierna terug. Stap 4: Verwijder het waterreservoir en leeg deze. Stap 5: Haal het waterfilter uit het waterreservoir. Zo draai je hem eruit met het opzetstuk.Stap 6: Vul het waterreservoir tot het streepje van 0,5 liter. Stap 7: Doe vervolgens 3 maatschepjes van de Melitta ontkalker in het waterreservoir. Stap 8: Plaats het waterreservoir terug in de koffiemachine. Deel 2: Start het ontkalken Stap 1: Druk op de knop met de koffieboon om het ontkalken te starten. Het ontkalken duurt ongeveer 15 minuten. Stap 2: Hierna verschijnt er een symbool voor de lekbak op het display. Stap 3: Verwijder de lekbak, gooi deze leeg en plaats 'm weer terug. Stap 4: Haal het waterreservoir uit het koffiezetapparaat en giet 'm leeg. Stap 5: Spoel 'm grondig om en vul 'm aan tot 'max' met water. Stap 6: Plaats het waterreservoir terug in het apparaat. Deel 3: spoel de machine door Stap 1: Druk op de knop met de koffieboon om de machine nu door te spoelen met water. Stap 2: Wanneer de machine geen water meer afgeeft en 2 icoontjes knipperen, is de machine klaar met spoelen. Stap 3: Haal de lekbak uit de machine, leeg deze en plaats 'm weer terug. Stap 4: Haal het waterreservoir uit het koffiezetapparaat en plaats het waterfilter terug in het waterreservoir.Stap 5: Plaats het waterreservoir terug in de machine.Stap 6: Nu is de machine succesvol ontkalkt en weer klaar voor gebruik. Nog meer vragen? Download de gratis Melitta Connect app voor tablet of smartphone in de Google Play Store of de Apple App Store.
Een overzicht van alle gebruiksaanwijzingen van Melitta-apparaten vindt u hier.